Liečba aj diagnostika rôznych ochorení na diaľku
Nová aplikácia HILBI vyhodnotí zdravotný stav pacienta a ponúkne riešenie na mieru, aj keby boli s lekárom od seba vzdialení desiatky či stovky kilometrov.
Zdravotná starostlivosť na diaľku začína mať reálnejšie kontúry. Slováci vyvinuli novú aplikáciu, pri ktorej už nebude nutné pri niektorých úkonoch navštíviť lekára. Slúži na to zdravotnícka platforma Hilbi. Podľa tvorcov zlepšuje manažment pacienta na diaľku počas liečby aj pre potreby prevencie.
„Technológie ako Facebook, Instagram, platby mobilom, umelá inteligencia či smart hodinky menia náš dennodenný život. Využili sme skúsenosti s budovaním tých technológií na vytvorenie digitálnej platformy, ktorá dokáže chrániť pacienta počas liečby a prevencie, aj uľahčí prácu lekárom s poskytovaním personalizovanej zdravotnej starostlivosti,“ vysvetľuje Patrik Kmeč, výkonný riaditeľ Hilbi.
Stačí mobil a internet
Komunikácia medzi lekárom a pacientom tak môže prebiehať hladko cez mobilnú aplikáciu, ktorú zdieľajú spoločne. Aplikácia vyhodnotí zdravotný stav pacienta a ponúkne riešenie na mieru, aj keby boli od seba vzdialení desiatky či stovky kilometrov.
„Je čoraz menej doktorov, populácia starne, dopyt po informáciách silnie. Na internete si pacienti nachádzajú často nesprávne cesty. To chce Hilbi zmeniť,“ vysvetľuje MUDr. Ladislav Pásztor, hlavný lekár Hilbi.
Upozorní na hypoglykémiu
Výhodou tejto inteligentnej aplikácie je, že upozorňuje aj na prichádzajúci kolaps, napríklad pri hypoklykémií alebo pri vysokom krvnom tlaku. Jednoducho pri všetkých odchýlkach od normálneho zdravotného stavu.
„Na Slovensku je evidovaných 355 226 diabetikov, z nich 203 000 má hypertenziu. Pre kontrolu svojho stavu by si mali zaznamenávať v denníku nielen hodnoty glykémie, ale aj dávky antidiabetík alebo inzulínu, množstvo sacharidov prijatých v strave či fyzickú námahu. Pre lekára, na ktorého ročne pripadá okolo 100 pacientov liečených inzulínom, pri diabete 2. typu až od 529 až 745, je náročné orientovať sa v denníkoch,“ konkretizuje stav Pásztor.
Obrovským prínosom je štrukturovaný zápis pravidelných meraní priamo do systému, ktoré lekár kontinuálne vidí a na všetky výkyvy hneď upozorňuje lekára i pacienta. „Bezprostredne komunikuje s pacientom a problém sa rieši už v zárodku,“ vyzdvihuje pozitíva hlavný lekár Hilbi.
Podobný manažment je podľa neho vhodný pre hypertonikov, ktorých je na Slovensku približne 800-tisíc. Z nich asi jedna tretina sú mladí a ekonomicky aktívni ľudia, ktorí nemajú čas čakať na kontrolu v ambulancii.
Apka je zadarmo, platí sa za vybrané výkony
Cieľom platformy nie je úplne nahradiť fyzicky kontakt pacienta s lekárom. Má pomôcť len ak ide o určité opakované úkony, ako napríklad predpis na lieky či pomôcky, zdieľanie niektorých dokumentov, vystavovanie potvrdení.
Pacient sa tiež môže so svojim lekárom zdieľať rôzne dokumenty, aj sa poradiť o príznakoch ochorenia, čím sa dá predísť závažným stavom.
Platforma je vyvinutá ako praktický nástroj pre lekára na komunikáciu nielen smerom k pacientovi, ale aj medzi lekármi navzájom. Aplikácia je pre užívateľov zdarma a pacient si platí iba za vybrané prémiové služby.
Ilustračné foto: pixabay.com, HILBI
Najnovšie komentáre