“Chceme to tu rozlietať,” tvrdí šéf pieštanského letiska Bohumil Klečák
Letisko Piešťany sa práve znovu rodilo, keď do jeho rozvoja zasiahla koronakríza. Hoci je vývoj stále neistý, výkonný riaditeľ letiska Bohumil Klečák tvrdí: Chceme to tu „rozlietať“.
OT: Rok 2019 bol pre piešťanské letisko rokom oživenia prevádzky vďaka úspešným chartrovým letom. Čím boli také zaujímavé?
Chartre, ktoré lietali z Piešťan, mali naozaj veľký úspech medzi dovolenkármi. Čiastočne preto, že ľudia z rôznych kútov Slovenska nemuseli cestovať až do Bratislavy, ale najmä preto, že tieto dovolenky boli cenovo oveľa výhodnejšie. Pri týchto letoch bol náš zásah od východu Slovenska až po Prahu, plus Rakúsko. Od dovolenkárov sme dostali veľmi dobrú spätnú väzbu.
Ponúkame bezplatné občerstvenie v odletovej hale, ako kávu a nealko nápoje. Máme veľký detský kútik a tiež terasu s výhľadom na lietadlá.
Asi najväčším benefitom piešťanského letiska je bezplatné parkovanie. Aj turistom z Prahy sa oplatilo ísť k nám autom tri a pol hodiny a odletieť na dovolenku z Piešťan namiesto Prahy alebo Brna. Zoberte si len, koľko ušetríte iba za parkovanie na letisku za týždeň alebo dva týždne dovolenky.
Veľa ľudí prišlo z východného Slovenska aj vlakom. Zaujímavé je, že chartre lietali aj z Košíc alebo Popradu, a predsa si veľa ľudí na odlet radšej vybrali Piešťany. Je to spoločný úspech letiska, trnavskej župy a cestovnej kancelárie. Myslím si, že sme išli do veľkého rizika, ale oplatilo sa. V roku 2020 sme mali v pláne pokračovať v chartroch a spolupracovať aj s inými cestovkami, ale, žiaľ, pandémia zmarila tieto plány.
OT: Môžete konkretizovať dôsledky zastavenia lietania pre piešťanské letisko?
Minulý rok sme sa, podobne ako väčšina letísk, stali zo dňa na deň letiskom bez letov. Všetko sme mali pripravené na leto, v máji boli naplánované prvé lety z Izraela, ale boli zastavené po tom, ako prišiel zákaz lietania. Neskôr nastalo mierne uvoľnenie pre repatriačné a technické lety. Pohyby trochu narástli aj vďaka výcvikovým letom a letom všeobecného letectva.
Negatívny vplyv bol veľký. V roku 2018 sme prepravili len 800 cestujúcich. V roku 2019 to bolo už vyše 10-tisíc. V minulom roku sme tento počet, pochopiteľne, nenavýšili.
Okrem osobnej však robíme aj nákladnú prepravu. Tam sme už minulý rok videli mierne oživenie, ešte o niečo lepšie to bolo začiatkom tohto roka. Odchodom Veľkej Británie z Európskej únie nastali komplikácie v kamiónovej preprave a tá letecká sa využíva čoraz viac.
OT: Ako by ste definovali piešťanské letisko medzi inými porovnateľnými letiskami?
Sme stredne veľké regionálne letisko, porovnal by som ho možno s rakúskymi letiskami Graz alebo Klagenfurt. Naša veľkosť je zároveň našou prednosťou. Dokážeme vyjsť zákazníkovi v ústrety a služby úplne prispôsobiť jeho potrebám. To sa týka letov všeobecného letectva i cargo letov, vybavujeme aj súkromných klientov. Piešťanské letisko je štandardne v prevádzke od pondelka do piatka, a to od ôsmej ráno do ôsmej večer. Keď treba, fungujeme však aj v noci alebo cez víkend.
OT: Vybavujete aj vojenské lety?
Áno, nerobíme rozdiely. A dokonca aj vojenské lety sa dajú prepojiť s rozvojom turizmu v Piešťanoch. Možno si spomínate, že predminulý rok v lete tu pristáli na dotankovanie americké vojenské vrtuľníky, ktoré sa vracali z vojenského cvičenia v Rumunsku.
Pre naše letisko to bol klient, ktorý nás oslovil. Za využitie letiska a jeho služieb zaplatil niekoľko tisíc eur. Vojaci sa na dve noci ubytovali v piešťanských hoteloch, ktoré mali z tohto klienta takisto profit. Vojenská technika prelietava z bodu A do bodu B a niekde musí natankovať, tak prečo nie v Piešťanoch? Tieto veci treba vnímať pragmaticky. S čistými úmyslami je tu každý vítaný.
Vojenská technika je tiež ťahákom Festivalu letectva Piešťany, ktorého tradícia bola obnovená v roku 2019.
OT: V máji ste na dva týždne dočasne prevzali úlohu bratislavského letiska, kde prebiehala rekonštrukcia dráh. Čo sa pre vás v tom čase zmenilo?
Bola to pre nás výborná skúsenosť. Niektorí klienti spoznali Piešťany a boli prekvapení, že aj odtiaľto sa dá lietať. Dochádza tak k znovuobjaveniu piešťanského letiska, o ktorom si mnohí mysleli, že už ani nie je v prevádzke.
OT: Piešťanské letisko sa stane bázou leteckej spoločnosti Sky One. Čo ešte vás čaká tento rok?
Áno, Sky One je medzinárodná spoločnosť, ktorá bude v Piešťanoch aj sídliť. Ich lietadlá budú lietať v zahraničí pre iné letecké spoločnosti, pričom Sky One bude zabezpečovať posádku a vybavenie. Letecká spoločnosť v súčasnosti žiada o vydanie osvedčenia na prevádzkovanie.
Spomedzi iných aktivít by sme tento rok chceli začať lietať do Izraela, záujem je obojstranný. Čakáme na nastavenie pravidiel, čo sa týka očkovania, karantény a testov. Klientela, ktorá má prísť, by išla do kúpeľov, je kompletne zaočkovaná.
Do vedenia letiska sme prišli s plánmi rozlietať to tu, ale pandémia nám všetko prekazila. V 2019 sa nám podarilo prísť s veľkými lietadlami, v 2020 sme sa mali rozrásť z dvoch letov na päť letov týždenne a nasledovať mal ďalší rozvoj. Všetko však bude závisieť od vývoja pandemickej situácie a súvisiacich opatrení u nás aj v zahraničí.
Chceme pokračovať v úspešných chartrových letoch z Piešťan na Rodos, Kos, do Antalye a Hurgady. Plánujeme tiež incomingové lety.
S kúpeľmi sme minulý rok hovorili o tom, kde vidia potenciál návštevníkov a na základe toho sme začali pripravovať linku Berlín – Piešťany, no aj tento zámer zatiaľ zamrzol v kontexte pandémie. Stále to však máme na pamäti a urobíme všetko preto, aby sme linku rozlietali.
OT: To sú už konkrétne plány, ktoré môžete za priaznivých okolností realizovať. Máte aj plány, ktoré ešte potrebujú trochu dozrieť?
Uvažujeme napríklad o shuttle busoch medzi letiskom a železničnou stanicou, chceli sme sa dohodnúť na systéme prípojov, výhod, marketingu vo vlakoch, ale tu sme zatiaľ naozaj len v rovine plánov. Shuttle busy a dopravné prepojenie pre turistov z organizovaných zájazdov riešia cestovky, no sú aj incomingoví turisti, ktorí prichádzajú po vlastnej osi a pre nich by takýto projekt určite mal význam.
OT: Aké sú v súčasnosti vlastnícke vzťahy letiska?
Hlavnými akcionármi je Trnavský samosprávny kraj so 60 percentami, po 20 percent má mesto a ministerstvo dopravy, teda štát.
OT: Brzdí vás ešte niečo okrem pandémie?
Naším menším obmedzením je šírka dráhy. Má 30 metrov, kým väčšina dráh má 45 metrov. Aj 30-metrová dráha spĺňa bezpečnostné parametre. Môžeme prijímať dopravné lietadlá do veľkosti Airbusu 321, aj nákladné lietadlá Iľjušin 76. Nie všetky letecké spoločnosti však majú v predpisoch, že môžu operovať na dráhe užšej ako 45 metrov.
Som rád, že sa podstatne zlepšila spolupráca s mestom a kúpeľmi, čo sa týka spoločného rozvoja cestovného ruchu v regióne. Letisko tiež vstúpilo do Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rezortu Piešťany. S jej novým vedením sa nám dobre spolupracuje, tak ako aj s vedením Krajskej organizácie cestovného ruchu Trnavský kraj. Cítime záujem o podporu letiska.
OT: Prečo letisko vstúpilo do Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rezortu Piešťany? Aké výhody vidíte v členstve?
Sme radi, že dostávame od Rezortu Piešťany informácie, o čo je v našom regióne najväčší záujem. Letisko dokáže sprostredkovať linku, ale nevieme určiť destináciu, ktorá má najväčší potenciál. Z tohto pohľadu je spolupráca s OOCR veľmi dôležitá.
Okrem toho vidím priestor aj v účasti na spoločných výstavách, kde je možnosť získať incomingových turistov. Doteraz sme to robili sami v spolupráci s trnavskou župou alebo s kúpeľmi. Teraz máme ďalšieho partnera.
Samotné letisko neponúka služby vo väčšom zábere. Ponúkame cestovné spojenie a služby priamo na letisku. Naším mottom je, že dovolenka sa začína už na letisku Piešťany. Odovzdáte kufre a môžete v pohode čakať na let – pri občerstvení, na terase alebo s deťmi v detskom kútiku. Pokiaľ ide o prichádzajúcich turistov, tým zabezpečíme všetko pohodlie až do momentu východu z letiska. Potom je to už na partneroch. Našim spoločným cieľom je, aby sa im v Piešťanoch páčilo a chceli sa sem vrátiť.
Najnovšie komentáre